24 October 2014

Kepentingan Komsas

Jika asal benih yang baik tercampak ke laut menjadi mutiara, terhumban ke darat menjadi permata, terawangan di angkasa menjadi kejora. Ungkapan keramat tersebut dapat direalisasikan sekiranya guru Bahasa Malaysia memainkan peranannya dalam menerapkan unsur KOMSAS kepada pelajar. Umum menngetahui bahawa pengajaran dan pembelajaran komsas dalam subjek Bahasa Malaysia Tingkatan 1 hingg 5 bermula pada tahun 2000. Para pendidik perlu memastikan bahawa teks-teks komsas yang ditetapkan bagi setiap tingkatan dapat dikuasai oleh setiap orang murid. Mereka perlu menguasai komsas kerana ilmu itu pelita hidup. Komsas ialah akronim bagi perkataan-perkataan komponen sastera komponen yang diperoleh jika murid-murid menguasai teks-teks komsas. Ironisnya, apakah kepentingan unsur KOMSAS kepada pelajar?

Kepentingan signifikan termasuklah melahirkan modal insan berminda kelas pertama. Hal ini demikian melahirkan insan yang berguna. Unsur KOMSAS pemangkin pembinaan sahsiah dan memperkembang potensi murid-murid secara menyeluruh dan bersepadu. Secara relatifnya, unsur-unsur sastera memainkan peranan yang tinggi dalam membentuk budi pekerti yang mulia, jati diri, bertanggungjawab dan berkeupayaan bagi mencapai kesejahteraan dan citra diri. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Dengan itu, para pelajar harus menjadi modal insan yang berguna agar slogan tersebut dapat direalisasikan. Jelaslah bahawa, unsur KOMSAS memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.

Seperkara lagi, murid-murid berpeluang untuk membina nilai-nilai murni dan pembinaan sahsiah yang mulia. Mengapakah dikatakan begitu? Hal ini kerana murid-murid lebih memahami maksud karya yang dibacanya, khususnya tentang realiti kehidupan. Individu yang membaca teks-teks komsas akan berasa seronok dengan karya tersebut. Kesukaan dan kecintaan yang mendalam terhadap kesusasteraan melayu menjadi punya utama baginya untuk membaca karya kesusateraan Melayu lain seterusnya. Sebagai qudwah, pelajar dapat menghayati dan menyelami perasaan insan lain secara kreatif dan kritis seperti yang digambarkan dalam karya yang dibacanya itu, lebih-lebih lagi apabila bentuk, isu dan mesejnya yang berkaitan dengan perihal masyarakat dan nilai-nilai kehidupan. Persis kata mutiara, bagaimana kuih begitulah acuannya. Sesungguhnya, unsur KOMSAS dapat membina nilai-nilai murni terhadap diri pelajar.

Sementelahan, kepentingannya termasuklah memainkan peranan penting dalam pembentukan emosi. Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata! Hal ini demikian, KOMSAS merupakan wadah fikiran dan perasaan yang dijalin oleh bahasa yang indah membenarkan murid-murid sedar akan perasan sendiri semasa mereka memikirkan perasaan orang lain. KOMSAS memaparkan kehidupan, menenangkan keadaan huru-hara, menerangkan yang gelap dan mencadangkan alternatif untuk mengatasi masalah. Sudah terang lagikan bersuluh, unsur KOMSAS berupaya untuk membentuk diri agar menghormati orang lain, membina sahsiah yang elok dan bersikap toleransi malah mewujudkan jati diri murid serta berlimu pengetahuan. Fenomena ini akan dapat dicapai sekiranya semua murid mendalami teks-teks KOMSAS memupuk perkembangan daya cipta atau imaginasi murid dalam proses pembelajaran secara berterusan.

Bukan itu sahaja, melalui pembacaan teks-teks sastera dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, murid dapat meneladani dan menambahkan ilmu pengetahuan. Hal ini dapat menyuburkan emosi, membina moral dan pengajaran, unsur kemasyarakatan dan nilai kemanusiaan dan estetik. Bahan-bahan yang bertemakan moral dapat membantu murid menghayati nilai-nilai murni. Berdasarkan kajian yang dibuat, ternyata unsur KOMSAS dapat membentuk konsep-konsep kebaikan, keikhlasan dan kebenaran dalam pemikiran dan perasaan muid-murid. Benarlah kata peribahasa, membaca jambatan ilmu. Dengan membaca teks-teks sastera, murid-murid dapat menambahkan ilmu pengetahuan mereka. Memang tidak  dapat dinfikan lagi, kesusasteraan Bahasa Melayu bersesuaian dengan Dasar Pendidikan Negara untuk menyatupadukan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum.

Kepentingan terakhir yang ditelusuri termasuklah mampu menggilap potensi diri murid. Mengapakah dikatakan begitu? Seseorang murid yang menghayati watak dan perwatakan dalam sesebuah karya yang dibacanya dapat berkembang emosinya. Pembaca yang menjiwai seseuatu karya akan turut beremosi dan bersimpti terhadap watak. Sebagai tamsil, unsur sastera diterapkan melalui teknik-teknik yang digunakan oleh guru seperti teknik penggunaan deria, main peranan, simulasi, bercerita, lakonan waima secara spontan atau berskrip, pentomin, boneka dan kuiz. Bertepatanlah dengan kata mutiara, ada kemeyan sebesar lutut tidak dibakar tidak akan berbau. Oleh itu, guru perlu menerapkan unsur sastera dalam diri pelajar supaya bakat yang terpendam dapat dicungkil dan dikomersialkan.

Secara holistiknya, unsur KOMSAS melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani seperti yang digariskan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Saya berpendapat, unsur sastera mampu melahirkan murid yang memiliki keterampilan dalam bahasa dan menghargai serta menghayati Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Sememangnya, unsur KOMSAS perlu dijadikan sebagai wahana ilmu, fikiran dan perasaan bagi pelbagai bangsa di Malaysia. Hal ini bertepatan dengan Dasar Pendidikan kebangsaan yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996. Sesungguhnya, pendidikan sastera merupakan modal insan yang cemerlang. Ingatlah, hanya jauhari yang mengenal manikam!










7 comments:

Aqilah Azizi said...

kenapa tak bagi copy :'(

sha_haruna said...

nice info...banyak membantu..thnkz

Unknown said...

Man kau

Unknown said...

niceeyu

Unknown said...

Terbaik punya info😆

Anonymous said...

bestnyaaaaaaaa

Unknown said...

tenkiu